„Nowe przepisy w zakresie Imprez masowych”

obowiązuje od 1 sierpnia 2009r.

Wprowadzenie znowelizowanej Ustawy z dnia 20 marca 2009r. o bezpieczeństwie imprez masowych spowodowało wydanie przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji rozporządzenia z dnia 13 sierpnia 2009 r. w sprawie zakresu instrukcji postępowania w przypadku powstania pożaru lub innego miejscowego zagrożenia w miejscu i w czasie imprezy masowej (Dz. U. z dnia 25 sierpnia 2009 r.)

Ustawodawca zobowiązał organizatora imprezy masowej do wykonania w/w instrukcji oraz włączenia jej do dokumentacji przedkładanej właściwemu miejscowo komendantowi powiatowemu/miejskiemu Państwowej Straży Pożarnej.

§ 1.  Rozporządzenia określił niezbędne elementy, jakie musi zawierać instrukcja postępowania w przypadku pożaru lub innego miejscowego zagrożenia w miejscu i w czasie imprezy masowej:

1.        Opis procedury postępowania służb porządkowych i informacyjnych w przypadku powstania pożaru lub innego miejscowego zagrożenia, a w szczególności ich współpracę z jednostkami ochrony przeciwpożarowej, ze wskazaniem:

b)       Członka służby, która zawiadamia służby ratownicze i Policję,

c)       Służby wyznaczonej do gaszenia pożaru lub usuwania skutków innych miejscowych zagrożeń do czasu przybycia służb, o których mowa w lit. a;

2.        Opis systemu ostrzegania w formie komunikatów głosowych lub sygnałów ostrzegawczych podawanych do wiadomości uczestnikom imprezy masowej w przypadku pożaru lub innego miejscowego zagrożenia, a w szczególności:

a)       Teksty komunikatów głosowych i rodzaje sygnałów ostrzegawczych, w zależności od przewidywanych zagrożeń pożarowych i innych miejscowych zagrożeń,

b)       Obszary objęte zasięgiem nadawanych komunikatów głosowych i sygnałów ostrzegawczych, w zależności od przewidywanych zagrożeń pożarowych i innych miejscowych zagrożeń,

c)       Osoby upoważnione do nadawania komunikatów głosowych i sygnałów ostrzegawczych;

3.        Opis organizacji ewakuacji i sposobu jej przeprowadzenia, z określeniem miejsc zbiórki do ewakuacji, a w szczególności:

a)       Zadania kierownika do spraw bezpieczeństwa,

b)       Zadania służb porządkowych i informacyjnych, z określeniem osób przewidzianych do kierowania ewakuacją;

4.        Część opisową instrukcji, która określa w szczególności:

a)       Nazwę imprezy masowej oraz czas jej rozpoczęcia i zakończenia lub terminarz imprez masowych,

b)       Nazwę organizatora imprezy masowej,

c)       Nazwę i adres obiektu, w którym odbędzie się impreza masowa, lub terenu, na którym ona się odbędzie,

d)       Numer telefonu stacjonarnego i komórkowego oraz adres zamieszkania lub siedziby organizatora imprezy masowej, właściciela obiektu, w którym odbędzie się impreza masowa, lub terenu, na którym ona się odbędzie, podmiotu użyczającego obiekt lub teren na czas trwania imprezy masowej, kierownika do spraw bezpieczeństwa, osoby bezpośrednio odpowiedzialnej za ochronę przeciwpożarową w czasie trwania imprezy masowej, jeżeli jest ona powołana,

e)       Charakterystykę ogólną imprezy masowej,

f)        Charakterystykę pożarową obiektu lub terenu, w tym terenu przylegającego, oraz przewidywane zagrożenia pożarowe i inne miejscowe zagrożenia mogące wystąpić podczas imprezy masowej,

g)       Określenie warunków łączności pomiędzy podmiotami, o których mowa w pkt 1, w czasie imprezy masowej;

5.        Opis graficznego planu obiektu lub terenu.

 

§ 2. Charakterystyka, o której mowa w § 1 pkt 4 lit. e:

1)        Informacje dotyczące warunków organizacyjno-technicznych imprezy masowej;

2)        Program imprezy masowej;

3)        Informacje o niezbędnej wielkości sił i środków potrzebnych do zabezpieczenia imprezy masowej w razie powstania pożaru lub innego miejscowego zagrożenia;

4)        Informacje o maksymalnej liczbie osób, które mogą uczestniczyć w imprezie masowej, oraz o miejscu ich przebywania.

 

§ 3. Charakterystyka, o której mowa w § 1 pkt 4 lit. f, zawiera:

1)        Informacje dotyczące:

a)       Powierzchni,

b)       Wysokości i liczby kondygnacji,

c)       Kwalifikacji obiektu ze względu na jego przeznaczenie i sposób użytkowania,

d)       Podziału obiektu lub terenu na strefy pożarowe,

e)       Występowania w obiekcie lub na terenie, w tym na terenie przyległym, materiałów niebezpiecznych pożarowo,

f)        Spr zętu ratowniczego i gaśniczego oraz środków gaśniczych niezbędnych do zabezpieczenia imprezy masowej w zakresie działań ratowniczo - gaśniczych, z uwzględnieniem urządzeń przeciwpożarowych, zaopatrzenia w wodę do zewnętrznego gaszenia pożaru oraz rodzaju i liczby gaśnic,

g)       Dróg dojazdowych do miejsca imprezy masowej, w tym dróg pożarowych;

2)        Informacje o lokalizacji, warunkach usytuowania i zabezpieczenia miejsc noclegowych uczestników na terenie imprezy masowej, w szczególności pól namiotowych i biwakowych oraz kempingów, jeśli takie są organizowane;

3)        Informacje o przewidywanych zagrożeniach pożarowych i innych miejscowych zagrożeniach, z uwzględnieniem kwalifikacji obiektu, o której mowa w pkt 1 lit. c;

4)        Informacje o warunkach ewakuacji w zakresie długości, szerokości i wysokości przejść, dojść i dróg ewakuacyjnych, liczbie i szerokości wyjść ewakuacyjnych oraz oświetleniu awaryjnym;

5)        Informacje o stopniu palności materiałów użytych do budowy tymczasowych obiektów budowlanych, w tym scen, trybun, namiotów, oraz wystroju i wyposażenia tych obiektów;

6)        Informacje dotyczące podziału obiektu lub terenu na sektory, z podaniem liczby miejsc dla osób uczestniczących w imprezie masowej oraz sposobu rozmieszczenia, łączenia ze sobą i umocowania siedzeń;

7)        Informacje dotyczące lokalizacji i pojemności parkingów dla pojazdów uczestników imprezy masowej, pozostających w bezpośrednim sąsiedztwie miejsca imprezy masowej, jeżeli zapewnia je organizator;

8)        Informacje dotyczące lokalizacji i pojemności parkingów dla pojazdów Policji, służb porządkowych, informacyjnych i ratowniczych, ze szczególnym uwzględnieniem pojazdów pożarniczych;

9)        Informacje o sposobie rozmieszczenia służb porządkowych, informacyjnych i ratowniczych oraz Policji;

10)     Informacje o wzniesionych na czas imprezy masowej tymczasowych obiektach budowlanych, z uwzględnieniem informacji w zakresie:

a)       Spełnienia wymagań określonych w przepisach budowlanych, ochrony przeciwpożarowej i sanitarnych,

b)       Spełnianych przez nie funkcjach,

c)       Odległości między nimi oraz odległości od innych obiektów,

d)       Maksymalnej liczbie osób, które mogą uczestniczyć w imprezie masowej,

e)       Zastosowanych zabezpieczeniach przeciwpożarowych;

11)     Informacje o instalacjach użytkowych, o których mowa w przepisach budowlanych, zainstalowanych na czas imprezy masowej w obiektach, w tym w tymczasowych obiektach budowlanych, lub na terenie imprezy masowej, oraz o sposobie ich wyłączania;

12)     W przypadku pokazu pirotechnicznego, dokumentację organizacyjno-techniczną pokazu pirotechnicznego, wykonaną zgodnie z przepisami dotyczącymi prowadzenia prac z użyciem materiałów wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego.

 

§ 4. Opis graficznego planu obiektu lub terenu, o którym mowa w § 1 pkt 5, który zawiera oznaczenia:

1)        Terenu umożliwiającego przeprowadzenie imprezy masowej;

2)        Lokalizacji punktu przyjęcia sił i środków służb ratowniczych i Policji;

3)        Przebiegu dróg dojazdowych do miejsca imprezy masowej, w tym dróg pożarowych;

4)        Lokalizacji miejsc odcięcia mediów zasilających, z uwzględnieniem wyłączników i tablic rozdzielczych prądu elektrycznego oraz kurków głównych instalacji gazowej;

5)        Lokalizacji na terenie imprezy masowej obiektów, ogrodzeń oraz innych stałych elementów zagospodarowania terenu, usytuowanych w sposób uniemożliwiający lub utrudniający dostęp do miejsca imprezy masowej służbom ratowniczym;

6)        Lokalizacji na terenie imprezy masowej oraz na terenie przyległym pól namiotowych i biwakowych oraz kempingów, jeżeli takie są organizowane;

7)        Dróg i wyjść ewakuacyjnych oraz miejsca zbiórki do ewakuacji;

8)        Lokalizacji gaśnic, hydrantów wewnętrznych i zewnętrznych, miejsc ręcznego uruchamiania urządzeń przeciwpożarowych, punktów czerpania wody do celów gaśniczych;

9)        Miejsc rozmieszczenia służb porządkowych, informacyjnych i ratowniczych, przewidzianych do wykorzystania w przypadku powstania pożaru lub innego miejscowego zagrożenia;

10)     Lokalizacji pomieszczeń służb kierujących zabezpieczeniem imprezy masowej;

11)     Lokalizacji punktu pomocy medycznej;

12)     Lokalizacji miejsca stacjonowania pojazdów pożarniczych jednostek ochrony przeciwpożarowej, jeżeli są przewidziane do zabezpieczenia imprezy masowej.

 

Czytaj więcej:

Organizacja imprez masowych  

W dniu 21 października 2009 r. Zachodniopomorski Komendant Wojewódzki st. bryg. mgr inż. Henryk Cegiełka dokonał wręczenia aktu powołania na stanowisko Zastępcy Komendanta Powiatowego PSP w Wałczu z dniem 1 listopada 2009 r. kpt. mgr inż. Dariuszowi Lubiańcowi. Uroczyste wręczenie aktu powołania nastąpiło w Komendzie  Wojewódzkiej PSP w Szczecinie w obecności Komendanta Powiatowego PSP w Wałczu mł. bryg. mgr inż. Kazimierza Maciejewskiego.

  • 75

 

„Zintegro wane ćwiczenia w lasach powiatu wałeckiego”

 

W dniu 25 września 2009 roku w powiecie wałeckim odbyły się ćwiczenia zgrywające na obszarach leśnych Nadleśnictwa Mirosławiec zorganizowane zostały przez Komendę Powiatową Państwowej Straży Pożarnej w Wałczu przy współdziałaniu Nadleśnictwa Mirosławiec. Ogółem w ćwiczeniach wzięło udział 50 strażaków Ochotników, strażaków z Wojskowej Straży Pożarnej i strażaków PSP oraz 24 uczestników służb współdziałających: Lasów Państwowych, Policji, Żandarmerii Wojskowej oraz Inspekcji Transportu Drogowego. Ćwiczenia praktyczne odbyły się w kompleksie leśnym leśnictwa Nieradź, gdzie dokonano praktycznego sprawdzenia „sposobów postępowania na wypadek powstania pożaru dla obszarów leśnych”. Kierujący ćwiczeniami Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej w Wałczu mł. bryg. Kazimierz Maciejewski podsumowując ćwiczenia powiedział, że miały one na celu sprawdzenie umiejętności organizowania i prowadzenia działań podczas pożarów kompleksów leśnych oraz koordynowanie działań służb współdziałających (PSP, Policja, Służby Leśne oraz WSP). Dodatkowo rozpoznano stan dróg i dojazdów pożarowych, punkty czerpania wody oraz praktycznie przećwiczono dostarczanie wody do miejsca pożaru Założone cele zostały osiągnięte a uczestniczące w ćwiczeniach służby wykazały się profesjonalizmem w wykonywaniu powierzonych zadań.

TD/TD

  • 77
  • 78
  • 79

W dniu 16 września bieżącego roku o godz. 1409 na drodze krajowej K-22 Wałcz – Gorzów Wlkp. w okolicach miejscowości Strączno doszło do zderzenia samochodu osobowego marki Skoda Fabia oraz samochodu ciężarowego Renault. Samochód ciężarowy w celu uniknięcia najechania na jadący przed nim i skręcający w prawo pojazd gwałtownie zmienił pas drogi uderzając w bok samochodu Skoda. W wyniku zderzenia obrażeń ciała doznał kierujący samochodem osobowym mężczyzna. Działania zastępów Straży Pożarnej polegały na zabezpieczeniu miejsca zdarzenia, uwolnieniu osoby poszkodowanej przy pomocy sprzętu hydraulicznego oraz przekazaniu rannego mężczyzny służbom medycznym. Ogółem w akcję ratowniczą trwającą niespełna godzinę i 4 minuty były zaangażowane 3 zastępy straży pożarnej oraz 7 ratowników. W działania ratownicze były również zaangażowane służby medyczne oraz policja. Starty wstępnie oszacowano na 60 tys. zł.

TD/TD

  • 81
  • 82
  • 83